keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Melkein julkkis

Minulla on käynyt siinä mielessä hyvä tuuri, että olen päässyt testaamaan lähes kaikki islamilaisen kalenterin juhlapäivät. Olen juhlistanut ramadanin loppua kuin myös tabaskia. Eilen oli sitten vuorossa uusi vuosi eli tamkharite.

Kun kysyin, että mitäs vuotta sitä juhlitaan, niin vastaukseksi sain silmien pyörittelyä ja kehotuksen kysyä joltakin viisaalta vanhalata mieheltä. Ilmeisesti tavallisen tallaajan ei tarvitse tietää, mitä juhlitaan, kunhan juhlitaan.

Tamkharite kiilasi kyllä suoraan suosikkijuhlakseni. Nimittäin mikäs sen parempaa kuin ristiinpukeutuminen ja naapurien häiriköinti!

Juhla alkoi perinteisesti syöpöttelyllä. Ensin kotona ja sitten naapureilla. Tämän jälkeen vedettiin miestenvaatteet  päälle (miehet naistenvaatteet) ja lähdettiin toivottamaan hyvää uutta vuotta naapurustoon tanssien, laulaen, remuten ja rummuttaen. Kaaoksesta kiitollisena naapurit sitten antavat vastalahjaksi joko sokeria, hirssiä tai ihan oikeata rahaa.

Itse olin ilmeisesti varsinainen vetonaula koko illan ajan, sillä usein jouduin vetämään vielä ekstra tanssimuuveja, kun varsinainen setti oli ohi. Välillä jopa perheiden mummot intoutuivat heilumaan kanssani. Ja mikä parasta, tällä hetkellä olen sitten koko kylän puheenaihe. Ihmiset, jotka eivät tasan ole nähnneet tanssiesityksiäni tulevat kertomaan, kuinka olin tanssahdellut tamkharitena.

 Meillä vierailulla käyneitä natiaisia

Mari ja Fanta miestenvaatteissa

 Minullekin saatiin miestenvaatteet ja kunnon kokoinen keräyskippo
 
 Tällä porukalla saatiin kokoon 2000 CFA ja kilokaupalla hirssiä ja sokeria



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Puhunko ihan puuta heinää vai totisinta totta? Kommentoi!