torstai 25. helmikuuta 2016

Homofoobiikoiden perunankorvike

Kuten tässä aiemminkin on jo käynyt selväksi, niin peruna ja minä emme tule hyvin toimeen.
Tästäpä syystä aioin esitellä nyt maissipohjaisen perunankorvikkeen.

Hän on maissijauhoista valmistettu kakkunen. Italialaiset kutsuvat häntä polentaksi. Itse olen keitellyt tämän varmaan niin epäortodoksisesti, että nimittän tätä nyt maissipökäleeksi.


Mukaani pökäle tarrtui Erasmus-vaihdossa Norjassa joskus kauan sitten. Norjalainen pikkukylä vilisi romanialaisia vaihto-opiskelijoita. Luonnollisesti heidän kanssaan tuli vietettyä aikaa ja jopa syötyä heidän ruokiansa.

Jossain vaiheessa syöminen kuitenkin loppui. Ihmettelin, miksi kutsuja juhliin ei enää tullut samaan tahtiin kuin aiemmin.

Lopulta syy selvisi. Joku valopää Romaniasta oli päätellyt, että olin lesbo. Koska en ollut harrastanut kansainvälisiä suhteita joka toisen vastaantulijan kanssa, täytyi minun olla naisiin päin.

Romanialaiset ovat aikas uskonnollista porukkaa ja kaikenmaailman homofiilit ovat suurta syntiä. Homous tietenkin tarttuu, jotenka paras pysyä kaukana tällaisesta luonnonoikusta. Näin kerrottiin eräälle kaverilleni minusta.

Harmi vaan, että olin silloin ja olen edelleenkin ihan hetero. Ensireaktiona ajattelin juosta keskellä kylää huutaen "OLEN HETERO! TYKKÄÄN POJISTA SILLAI!" Mutta sitten alkoi keittää kaikkien homojen puolesta.

Entäs jos olisin ollutkin homo? Kiva sulkea kaveri porukasta noin mitättömästä syystä. Loppujen lopuksi olin sitä mieltä, että en lähde korjaamaan kenenkään kuvitelmia. Uskokoot, mitä haluavat. Minä vaihdoin seuraa.

Käteen tästä episodista jöi siis 30 opintopistettä tekemättä juuri mitään ja kohtuullisen hyvä perunankorvike. Kyllä ulkomaille lähtö kannattaa!

Tällaisessa pussissa maissijauhot löytyivät lähikaupastani

Tämä perunankorvike syntyy siis erittäin nopsasti.  Tarvitset:

2 osaa vettä
1 osa esikeitettyjä maissijauhoja
suolaa
(kanafondia, mausteita...)

Mittasuhteista sen verran, että neljästä desistä tehdystä kikkareesta riittää syötävää reilusti kahdelle, jopa kolmelle.

Keitä vesi kiehuvaksi. Laita levy pois päältä. Kaada jauhot kuumaan veteen koko ajan sekoittaen. Sekoita niin maan perkeeleesti, kunnes seos on niin jäykkää ettet enää pysty.

Kaiva jostain kiva kulho, jota käytät pökäleen muottina. Muista kastelal astia johon olet töhnän kaatamassa. Näin kakkusi ei jää jumiin astiaan.

Kaada tai kaavi kattilan sisältö kippoon tai kuppiin. Laita ikkunalaudalle jäähtymään. Kun muut ruuan osaset ovat valmiita ja astiassa okeva polenta on jäähtynyt hieman, kumoa kakkunen tarjoiluastialle.


Itse kiskoin polentani kanan sekä kermaviili-raejuusto-valkosipuli -asian kanssa. Kermaviilijuttu valmistuu siten, että sekoittelet siihen raejuustoa ja ehkä puolikkaan valkosipulin kynnen. Ja tietty suolaa. Annat maustua jääkaapissa ja nami nami.

Valkosipuli on niin ärjyä, että olen oppinut että tässä tapauksessa vähemmän on enemmän. Vaihtoehtoisesti voit käyttää myös valkosipulijauhetta.

Polentahan on aika mautonta, joten keitinveteen kannattaa suolan lisäksi laittaa vaikka sitä kanafondia. Toisaalta mauttomuus tarkoittaa myös sitä, että voit keitellä minkä tahansa kastikkeen kakkusen seuraksi ja hyvä tulee. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Puhunko ihan puuta heinää vai totisinta totta? Kommentoi!